Dé Advisor-tips voor meer productiviteit

Meer doen in minder tijd, ICT-oplossingen helpen ons om dat te realiseren. Maar (helaas) is productiviteit is ook afhankelijk van menselijk gedrag. Lees hier onze top zes tips om het maximale uit een werkdag te halen.  

Het is een harde blik in de spiegel: onderzoek wijst uit dat in het Nederlandse bedrijfsleven ruim 60% van de dagelijkse werktijd op gaat aan het organiseren van werk. Schrikbarend veel, vinden wij. Deze zes tips helpen ons om dat percentage drastisch naar beneden te brengen.

  1. Plan je dag vooruit

    Eindig en begin je werkdagen goed. Neem op het einde van iedere werkdag tien minuten de tijd om je werkzaamheden voor de volgende dag te plannen. Start de volgende werkdag met een moment voor jezelf: neem je planning door en check je e-mail en social media: vaak valt er dan al een grote ‘to do’ van je planning af.

  2. Manage je e-mails

    De Universiteit van Californië ontdekte dat het gemiddeld 26 minuten duurt voordat je na een onderbreking weer helemaal geconcentreerd bent op je taak. Tel uit je verlies als je je leven laat leiden door binnenkomende e-mails. Leer jezelf aan om je e-mail slechts een paar keer per dag te bekijken; plan die momenten strak in je agenda in. Onderneem daarnaast acties om het aantal e-mails dat je verstuurt en ontvangt te verlagen. Binnen Advisor hebben we bijvoorbeeld afgesproken om het ‘cc’en’ van collega’s te bannen. Informatie die ‘nice to know’ is voor collega’s delen we op intranet, informatie die ‘need to know’ is adresseren we rechtstreeks aan de betrokkenen.

  3. Breng vergadertijd met 25% terug

    Het is een bekend ergerniswekkende fenomeen: vergaderingen die uitlopen, onder andere door te laat komende deelnemers. Gewoon niet meer doen, is ons advies. Begin met het standaard inkorten van de vergadertijd met 25%, begin altijd op tijd (daar leren je collega’s beter van klokkijken) en vergader niet als er geen heldere agenda is rondgestuurd.

  4. Zorg voor een goed digitaal archief

    Niets is frustrerender dan (veel) tijd verliezen aan het zoeken naar een bestand of dossier. Zorg daarom voor een heldere indeling van je mappenstructuur, een heldere naamgeving van je documenten en bewaar alleen wat nodig is (zeker ook in het kader van de AVG). Het opzetten van een goed digitaal archief kost misschien even tijd, maar het betaalt zich daarna altijd weer terug.

  5. Zorg voor een rustige werkomgeving

    Het is een open deur die bij veel mensen nog regelmatig ingetrapt moet worden. Een rommelig bureau en een ongeorganiseerde agenda zorgen in het algemeen meer voor onrust en twijfel dan voor creativiteit. Een clean desk policy helpt mensen om overzicht te houden en rustiger te werken. Stimuleer jezelf en je collega’s daarnaast om taken die veel concentratie vereisen ‘afgeschermd’ uit te werken. Zet de telefoon en e-mail uit, verander even van werkplek of – als dat niet kan – plaats tijdelijk een bordje ‘niet storen’ op het bureau. Dat werkt wel zo prettig.

  6. Beweeg en eet gezond

    Nee, we zijn geen gezondheidfreaks, maar we geloven wel dat een gezonde geest en een gezond lichaam positief bijdragen aan onze vitaliteit en aan ons concentratie- en prestatievermogen. Daarom kiezen voor gezonde maaltijden in ons bedrijfsrestaurant, investeren we in gezonde werkomstandigheden en sporten we graag en veel met elkaar. Zo organiseren we bijvoorbeeld bij toerbeurt een sportclinic voor onze collega’s. Dat bevordert niet alleen de productiviteit, maar ook het onderling begrip en de teamspirit, is onze ervaring.

Heb je een vraag over dit bericht?

Neem contact op

Gerelateerd

AB Zuid-Holland

AB Zuid-Holland zonder problemen naar de cloud 

Een grote ERP-upgrade stelde personeelsintermediair AB Zuid-Holland voor de keuze: herinvesteren in servercapaciteit on premise of overstappen naar de cloud. Het werd de cloud én een succesvolle samenwerking met Advisor ICT Solutions.

    Up-to-date met onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van de laatste ICT ontwikkelingen!

    ISDN stopt september 2019

    Laat u niet verrassen en kom in actie!

    Lees meer