Sla twee vliegen in één klap: verbeter je telefonische bereikbaarheid én je klanttevredenheid

Als er één aspect van grote invloed is op de klanttevredenheid, dan is het wel je telefonische bereikbaarheid. Lang in de wacht staan of eindeloos worden doorverbonden; niemand wordt daar vrolijk van. Kies daarom een moderne telefonieoplossing en richt je bereikbaarheid op slimme manier in. Hoe je dat doet? In dit artikel delen we alvast vier tips om je bereikbaarheid een boost te geven.

Op kantoor, onderweg en thuis bereikbaar op één nummer

Wil je altijd en overal gebeld kunnen worden én uitbellen met je vaste zakelijke nummer? Met vast-mobielintegratie kan het. Vanaf je mobiele telefoon of laptop beantwoord je inkomende gesprekken gewoon onderweg of thuis. Zo ben je altijd bereikbaar op de manier die voor jou het prettigste is. Voor je klanten ziet het eruit alsof ze in contact staan met je vaste nummer. Dit oogt professioneel en is ook nog erg praktisch.

Integreer bellen in je workflow met Microsoft Teams

Maken jij en je collega’s gebruik van Microsoft Teams? Daarmee kun je niet alleen samenwerken met collega’s, bestanden delen en videovergaderingen houden; je kunt er ook gesprekken van je vaste telefoonnummer opnemen. Op deze manier wordt het ook op je laptop mogelijk om te bellen. Een bijkomend voordeel is dat je er snel alle relevante gegevens voor de klantvraag bij kunt pakken, of zelfs een CRM-database kunt koppelen waardoor bijvoorbeeld alle relevante klantgegevens direct beschikbaar zijn terwijl je met je met je klant aan de telefoon zit. Zo beginnen je collega’s en jij snel en goed voorbereid aan het telefoongesprek.

Verminder wachttijd met slimme doorschakeling of een keuzemenu

Je wilt je klanten zo min mogelijk laten wachten aan de telefoon. Gelukkig zijn er bij moderne telefonieoplossingen diverse opties om de wachttijd tot het minimum te beperken. Zo wordt het doorschakelen van telefoongesprekken steeds slimmer. Dit kan bijvoorbeeld op basis van de beschikbaarheid van je collega’s, of met een simpel in te stellen keuzemenu. Hiermee komt de oproep direct op de goede plek terecht. Dit scheelt onnodig doorverbinden en vermindert daarmee ook de wachttijd van de beller.

Monitor de kwaliteit van gesprekken en serviceverlening

Wanneer je gebruik maakt van een klantcontact centrum of receptie dan wil je dat klanten goed te woord worden gestaan en dat gesprekken snel opgevolgd worden. Door gebruik te maken van slimme callcenter of receptie software kan er op basis van rapportages bijvoorbeeld gemeten worden hoe snel een inkomend gesprek wordt opgepakt en wat de gemiste calls zijn. Daarnaast kunnen gesprekken ook opgenomen worden voor leer doeleinden van uw medewerkers. Op deze wijze kunt u zelf op basis van feiten uw klanttevredenheid verbeteren.

Bied ook alternatieven zoals video call

Klantcontact is al lang niet meer iets wat je telefonisch afhandelt. Afhankelijk van je business kan het zich lonen om ook andere vormen van contact te zoeken. Wat dacht je van videocalls, bijvoorbeeld via Microsoft Teams? Hiermee maak je een gesprek extra persoonlijk en aansprekend. Vooral voor klanten met wie je een langer gesprek gaat voeren kan dit een mooie uitkomst zijn. Communiceer dit dan ook proactief op je website, in e-mailhandtekeningen en meer. Zeker nu het fysiek afspreken nog zeer beperkt is.

Ook je telefonische bereikbaarheid een boost geven?

Wil je nooit meer een inkomend gesprek van je klant missen? Zoek je naar manieren om je klantcontact te verbeteren? Wij adviseren je graag over de beste oplossing om je telefonische bereikbaarheid voor jou en je collega’s te boosten. We helpen je bij het vinden en in gebruik nemen van de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerd

Bakker de Kruijf

De digitale transformatie van bakker de Kruijf 

Toen Peter de Kruijf de server van zijn bakkerij moest vervangen, adviseerde Advisor ICT Solutions om met SharePoint ook de interne werkwijzen te digitaliseren. Peter: ‘Een goed advies dat ons nu iedere dag tijd en fouten bespaart.’

    Up-to-date met onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van de laatste ICT ontwikkelingen!

    ISDN stopt september 2019

    Laat u niet verrassen en kom in actie!

    Lees meer