Voor GroenWest is het een no go: vanwege ICT-calamiteiten onbereikbaar zijn voor huurders en niet kunnen reageren op hun vragen. Om de continuïteit van deze en andere cruciale werkprocessen te garanderen, koos de in Woerden gevestigde woningcorporatie voor een backup- en uitwijklocatie in de cloud. Joyce Ligthart, ICT-manager: ‘Dankzij de cloud blijven wij altijd in de lucht, wat er met onze on premise servers ook gebeurt.’          

Met 12.000 verhuurbare eenheden en 120 medewerkers is woningcorporatie GroenWest een belangrijke speler in de sociale huurbranche in de regio Woerden – de Ronde Venen – Vleuten – Montfoort. Joyce: ‘Verhuur en onderhoud van woningen is onze core business. Hierin is een goed klantcontact en permanente beschikbaarheid cruciaal. We kunnen het ons niet permitteren er niet te zijn als mensen bijvoorbeeld in de kou zitten omdat de verwarming het niet doet.’ Een calamiteit zit echter in een klein hoekje. Niet voor niets een cliché, blijkt. Het kost Joyce weinig moeite om een recent voorbeeld te noemen die een potentieel gevaar vormde voor de bedrijfscontinuïteit. Joyce: ‘Twee weken geleden viel s ‘nachts de stroom uit in onze serverruimte. De volgende ochtend was de temperatuur daar al tot 30 graden gestegen. Ik hoef niemand uit te leggen dat als dat op een vrijdagavond was gebeurd, we in het weekend opgeschrikt waren door een brandalarm. En dat is dan nog maar één voorbeeld van wat er kan gebeuren. Op zo’n moment besef je weer waarom het van cruciaal belang is dat de back-up- en uitwijklocatie van onze ICT-systemen uitermate goed geregeld is, ook al hebben we er nog nooit gebruik van hoeven te maken.’

De cloud als uitwijklocatie

GroenWest koos in 2016, het jaar waarin de woningcorporatie overstapte op een nieuwe on premises server, met overtuiging voor de cloud als back-up- en uitwijklocatie: na een uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd door ICT-partner Advisor ICT Solutions. Joyce: ‘Een back-up en uitwijklocatie in de cloud kost minder en is flexibeler en efficiënter. Advisor werkt samen met een professionele cloudpartner en verzorgt voor ons het technisch beheer van de cloudoplossing. Daarnaast test Advisor de werking ervan met regelmaat. Zo zijn we ervan verzekerd dat de cloud servers altijd up-to-date en veilig zijn. We hebben er feitelijk geen omkijken naar.’ In 2016 was een volledige overstap naar de cloud voor GroenWest om verschillende redenen nog een brug te ver. Joyce sluit niet uit dat daar in de toekomst verandering in komt. Joyce: ‘We zien dat we steeds meer gebruik gaan maken van cloudapplicaties. Daarnaast ervaren wij met deze online back-up- en uitwijkoplossing dat het gemak van de cloud hand in hand gaat met veiligheid en up-to-date oplossingen.’

Prima samenwerking met Advisor

Met de nu nog gedeeltelijke overstap naar de cloud is GroenWest geenszins de regie over de eigen ICT-oplossingen kwijtgeraakt. Integendeel. Joyce: ‘Advisor verzorgt ook het technisch beheer van onze on premises oplossing en ook daar zijn we bijzonder tevreden over. Het is onze missie om onze woningen zo efficiënt en goed(koop) mogelijk aan te bieden: ICT is voor ons een voorwaardelijk proces. Advisor heeft bewezen de kennis en ervaring in huis te hebben om ons op dat vlak uitstekend te begeleiden. Daarnaast investeren ze in onze relatie: ze komen veel bij ons op locatie en verdiepen zich echt in onze bedrijfsprocessen. Vandaar uit denken ze mee, adviseren ze ons en komen ze proactief met toekomstgerichte voorstellen. Ze zijn voor ons allang geen gewone leverancier meer, maar een betrouwbare ICT-partner’.

Over organisatie

Medewerkers
150
Branche
Woningcoöporatie
Locatie
Woerden
'Niet bereikbaar zijn voor huurdersvragen is een no-go'

Meer over Communicatie & infrastructuur

Bekijk alles
Productiever en veiliger werken dankzij managed wifi

Wifi is van levensbelang voor elke organisatie. Daar hoeven we je niet van te overtuigen. Maar hoe zorg je ervoor dat het snel, stabiel en veilig werkt, en...

Lees meer
Altijd bereikbaar met zakelijke telefonie via KPN EEN

Als klant wil je dat je gewoon altijd goed geholpen wordt. Dat vinden wij niet meer dan logisch. Een goede dienstverlening begint bij een optimale bereikbaarheid. Met zakelijke...

Lees meer
Sla twee vliegen in één klap: verbeter je telefonische bereikbaarheid én je klanttevredenheid

Als er één aspect van grote invloed is op de klanttevredenheid, dan is het wel je telefonische bereikbaarheid. Lang in de wacht staan of eindeloos worden doorverbonden; niemand...

Lees meer
Onderdeel van