Gunters en Meuser loopt met ICT voorop in de markt

Gunters en Meuser

  • Algemeen

189 jaar oud en nog steeds springlevend. En qua ICT helemaal up-to-date. De Amsterdamse ijzerwarenvakhandel Gunters en Meuser stapte recent met hulp van Advisor ICT Solutions over naar de cloud. ICT-manager Henk van der Horst vertelt waarom.

Gunters en Meuser levert ijzerwaren in de meest brede zin van het woord aan voornamelijk zakelijke klanten: van woningbouwcorporaties, aannemers en facilitaire diensten bij grote bedrijven tot zzp’ers in de bouw. Dit doet het familiebedrijf vanuit winkels in groot Amsterdam en twee distributiecentra. Hoewel de ijzerwarenhandel bekend staat als een traditionele branche, verandert er in de praktijk veel. Henk van der Horst: ‘We gaan in ontwikkeling dezelfde kant op als de buurtsupers. Er zijn steeds meer ijzerwarenhandels die hun winkels moeten sluiten vanwege concurrentie van landelijke leveranciers.’

Kwaliteit, service en schaalvergroting

Gunters en Meusers houdt zich staande door te kiezen voor kwaliteit, service, assortimentsverbreding en overnames. Henk: ‘We hebben bijvoorbeeld Dirk Stam IJzerwaren in Mijdrecht overgenomen. Tot onze groep behoren nu vijf bedrijven die lokaal stevig geworteld zijn. Door samen te gaan, behalen we schaalvoordelen zonder ons karakter van klantvriendelijke en toegankelijke kwaliteitsleverancier te verliezen.’

In het leveren van de gewenste kwaliteit en service speelt ICT een steeds belangrijker rol. Henk: ‘Toen ik hier 30 jaar geleden begon, hadden we vier geautomatiseerde werkplekken. Nu zijn het er 150. Daarnaast zetten we de laatste vijf jaar in op digitale ketenintegratie met onze klanten. In de vorm van online verkoop en voorraad- en servicebeheer. We bevoorraden bijvoorbeeld de busjes van servicemonteurs van woningbouwcorporaties op basis van digitaal gedeelde informatie.’

Een passende infrastructuur

Gunters en Meuser kan deze diensten ontwikkelen omdat de ICT infrastructuur van het bedrijf modern en up-to-date is. Henk: ‘Als ICT-afdeling hebben we maar één opdracht. De eindgebruikers moeten iedere dag zonder problemen kunnen werken: de ICT-basis moet kloppen. We werken daarin sinds 2004 samen met Advisor ICT Solutions. Tot volle tevredenheid. Advisor is een verlengstuk van onze organisatie; onze sparringpartner. Onze contactpersonen brengen up-to-date kennis en adviezen in waardoor wij de juiste beslissingen kunnen nemen.’

Begin 2015 stond Gunters en Meuser voor de keuze om de ICT-infrastructuur fysiek te vervangen of over te stappen naar de cloud. Henk: ‘De brand die op 1 januari in het centrum van Alkmaar woedde, zette mij aan het denken. Onze serverruimte staat op de Prinsengracht in hartje Amsterdam; wat als die ook in vlammen opgaat?’ Op basis van de gesprekken die Henk hierover met Advisor voerde, koos Gunters en Meuser met volle overtuiging voor de cloud. ‘De beveiliging en back-ups zijn veel beter geregeld dan wij als bedrijf zelf zouden kunnen organiseren. Ook kunnen we eenvoudig op- en afschalen in capaciteit en hebben we altijd toegang tot de nieuwste softwareversies. Bijkomend voordeel is dat we in plaats van een hoge eenmalige investering maandelijks betalen voor het daadwerkelijke gebruik.’

De overstap naar de cloud verliep geruisloos. Dankzij een gedegen voorbereiding. ‘Wij hebben dat als één team samen met Advisor gedaan. We zijn op zaterdagmiddag gestart met het overzetten en 24 uur later ging het sein op groen. Op maandagochtend kon iedereen met gerust hart aan het werk.’ Over de samenwerking met Advisor is Henk duidelijk: ‘Ik vind dat een ICT-afdeling vijf stappen voor de troepen uit moet lopen. Dankzij onze samenwerking met Advisor lukt ons dat goed. Advisor heeft veel kennis in huis en schroomt niet om met derden in zee te gaan om een kwalitatief hoge dienstverlening te kunnen garanderen. In de cloud werken ze bijvoorbeeld samen met specialist Uniserver. Omdat wij vanuit dezelfde filosofie werken schept dat een band én vertrouwen. Advisor past gewoon bij ons.’

Meer klantverhalen

  • Algemeen

Fertiplant

Fertiplant exporteert wereldwijd stekmateriaal en potplanten. In dat internationale speelveld is continue bereikbaarheid een must. Reden voor Fertiplant om met hulp van Advisor ICT Solutions (Advisor) over te stappen op KPN ÉÉN.

  • Algemeen

RDC inMotiv

Tot voor kort werkte RDC inMotiv met vier telefonieproviders. Dat leidde zo vaak tot Babylonische spraakverwarringen dat RDC inMotiv op zoek ging naar één all-in-one oplossing en koos voor Advisor ICT Solutions en KPN ÉÉN. Systeembeheerder John Reker vertelt waarom.

  • Algemeen

Actief Werkt

Een met werkplekken geïntegreerde telefonieoplossing, daarnaar was Actief Werkt! op zoek. Het uitzendbureau koos voor KPN ÉÉN en voor de kennis en implementatiekracht van Advisor. Richard Verhulst, medewerker supportdesk vertelt.

Up-to-date met onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ICT ontwikkelingen!

Wij zijn verhuisd!

Vanaf 16 december 2019 kunt u ons vinden op een nieuwe locatie.

Ons nieuwe adres: Communicatieweg 5, 3641 SG Mijdrecht