Actief Werkt!

‘Twee labels op één ICT-platform: een strategische keuze’

Medewerkers

500

Branche

Flexbranche

Locatie

Vestigingen door het hele land

Actief Werkt! en Actief Techniek (voorheen Prima Personeel) zijn de twee uitzendlabels van de Actief Groep in Nederland. Hoewel beide organisaties een andere doelgroep bedienen (resp. productie-, logistiek en schoonmaakpersoneel en vaktechnisch personeel), delen zij dezelfde visie op de markt en marktbewerking. In de steeds digitaler wordende uitzendmarkt, investeren zij niet alleen in ICT maar ook in lokale aanwezigheid. Anoek van Leijsen: ‘Wij geloven dat digitalisering en persoonlijk contact hand in hand moeten gaan. Mede daarom voeren we commercieel twee labels en kiezen we ICT-technisch voor één platform.’ Het waarom en het hoe hierachter lees je in dit artikel.

Prima Personeel werd begin 2019 toegevoegd aan de Actief Groep in Nederland, waar ook Actief Werkt! onderdeel van is. Het technische uitzendbureau zal vanaf 1 januari 2020 onder de naam Actief Techniek opereren. Daaraan voorafgaand maakten de twee uitzendorganisaties in gezamenlijkheid strategische keuzes over hoe en op welke vlakken zij elkaar kunnen versterken. Anoek: ‘Wij willen allebei meegaan in de digitalisering van de uitzendmarkt, maar dat mag niet ten koste gaan van de persoonlijke aandacht voor onze uitzendkrachten en onze klanten. We blijven daarom allebei investeren in een zo dicht mogelijk vestigingennetwerk, in tegenstelling tot wat veel van onze concurrenten doen. Dat we commercieel twee verschillende bedrijven blijven, vloeit daar rechtstreeks uit voort.’

Samen investeren in digitale diensten en dus één ICT-platform

Om de achterkant van de dienstverlening goed te organiseren, kozen Actief Werkt! en Actief Techniek ervoor om op ICT-vlak wel samen op te trekken. Anoek: ‘We zijn ervan overtuigd dat we sterker staan als we in de ontwikkeling en in de operationalisering van digitale diensten samenwerken. Zo kunnen we van elkaar leren en onze operationele samenwerking, daar waar het zinvol is, makkelijker maken. Bovendien bespaart het ons veel licentie-, ontwikkel- en beheerskosten.’ Logisch gevolg van deze strategische keuze is dat beide organisaties op hetzelfde ICT-platform en applicatielandschap willen werken. Na uitvoerig onderzoek werd dat het ICT-platform van Actief Werkt!. Anoek: ‘Het frontofficesysteem van Actief Techniek zit in zijn ‘end of life’ fase en is aan vervanging toe. Actief Techniek had, na een voorstudie naar alternatieven, al een voorkeur uitgesproken voor het systeem waar Actief Werkt! ook gebruik van maakt. De stap om Actief Techniek te onboarden op het ICT-platform van Actief Werkt! was daarom minder ingrijpend en gecompliceerd dan andersom het geval was geweest. Temeer omdat Actief Werkt! meer gebruikers heeft.’

In samenwerking met Advisor

Advisor ICT Solutions, die als ICT-partner van Actief Werkt! het ICT-platform en de werkwijzen daarachter als geen ander kent, werd gevraagd om de migratie te begeleiden. Een uitdagende opdracht met een strakke tijdsplanning en meerdere software- en telefonieleveranciers die in de migratie op de juiste manier aangehaakt moesten worden. Anoek: ‘We hebben Advisor in juni de opdracht gegeven en wilden uiterlijk op 1 januari één gezamenlijk applicatielandschap hebben. De migratie van het ICT-platform stond derhalve voor medio oktober gepland.’ Nadat het plan van aanpak goedgekeurd was, startte Advisor in juli met de inrichting van de infrastructuur en de voorbereidingen voor de datamigratie. Aansluitend volgde de implementatie van de individuele werkplekken, zowel qua ICT als telefonie. Dat gebeurde parallel aan de bestaande ICT-structuur. Pas nadat het nieuwe platform en de werkplekken volledig in de steigers stonden, werden deze half oktober centraal live gezet, oftewel de knoppen gingen letterlijk om. Vanaf dat moment werkten alle medewerkers in de nieuwe omgeving. Anoek: ‘Dat is altijd spannend, maar het is heel goed gegaan. Op maandagochtend na de livegang kon iedereen ’s morgens gewoon inloggen, conform de planning.’

Knappe klus geklaard

Anoek kijkt met tevredenheid terug op het project en geeft aan dat Advisor in haar optiek een knappe klus heeft geklaard. Niet alleen qua planning en resultaat, maar ook in de samenwerking. Anoek ‘ICT gaat altijd over meer dan alleen techniek. Het is tijdens het project echt wel eens merkbaar geweest dat wij, Actief Werkt! en Actief Techniek, nog niet zo lang samenwerken. Het is menselijk dat je elkaar dan niet altijd goed begrijpt en moet wennen aan elkaars cultuur en werkwijzen. Advisor is daar goed mee omgegaan en heeft een aantal gaatjes dichtgelopen, ook als het hun verantwoordelijkheid niet was. Ze hebben bewezen een goede partner te zijn die meedenkt, snel stappen zet en het belang van de klant centraal stelt.’ Daarover door pratend besluit Anoek: ‘Kort geleden heeft de evaluatie plaatsgevonden. Er moeten nog een paar kleine puntjes op de i gezet worden, maar het was een mooie en constructieve afsluiting van een goed project. Technisch zijn wij er nu helemaal klaar voor om ons als groep digitaal verder te ontwikkelen. Van iedere stap die we op dit vlak zetten, kunnen we nu allemaal commercieel profiteren. En dat is precies wat we voor ogen hadden.’

Heb je een vraag over deze case?

Neem contact op

Gebruikte diensten

Gerelateerd

    Up-to-date met onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van de laatste ICT ontwikkelingen!

    ISDN stopt september 2019

    Laat u niet verrassen en kom in actie!

    Lees meer