De volgende stap was het prioriteren en het toewijzen van de geïnventariseerde risico’s en kansen aan eigenaren; medewerkers die de opdracht krijgen om er actief mee aan de slag te gaan. Bas: ‘Die maatregelen die eigenaren kunnen nemen om de kansen te verzilveren en/of risico’s op te heffen zijn heel verschillend: van het aanpassen van werkprocessen en werkinstructies tot het uitbreiden van teams en het organiseren van kennisoverdracht in de vorm van opleidingen en workshops.’ Ieder afgerond actiepunt wordt opnieuw geëvalueerd en kan leiden tot nieuwe kansen en risico’s. Zo ontstaat een zogenaamde Plan – Do – Check – Act cirkel: de kern van het kwaliteitsmanagement-systeem. Bas: ‘Dat systeem mag nooit stil komen te staan. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het levendig blijft en continu gevoed wordt door ervaringen uit de praktijk. Ik vind dat mooie taak, zeker als ik zie dat het in de praktijk werkt en we er daadwerkelijk in slagen om onze dienstverlening te verbeteren, al is het soms alleen maar op detailniveau.’
‘Waarschijnlijk merken onze klanten niet zo veel van feit dat we nu ISO gecertificeerd zijn’, vervolgt Bas. ‘We zaten immers al bovenop de borging en verbetering van onze dienstverlening en zullen dat op dezelfde betrokken manier blijven doen.’ Dat betekent niet dat het ISO certificaat geen waarde heeft voor klanten. Integendeel. Bas: ‘Het ISO certificaat is als het ware de externe bewijslast dat we onze interne processen en onze externe dienstverlening goed op orde hebben, goed monitoren en daar waar het kan of nodig is structureel verbeteren. Of scherper geformuleerd: bedrijven die voor ons kiezen, weten zeker dat ze samenwerken met een professioneel en goed georganiseerd bedrijf dat waar kan maken wat belooft wordt.’
In ons voorgaande artikel is duidelijk geworden dat het waarborgen van real-time tracking cruciaal is in de moderne logistiek. In...
Lees meerHuidige situatie van de transport & logistieke sector. De sector kent verschillende uitdagingen die de efficiëntie en betrouwbaarheid van leveringen...
Lees meerAdvisor ICT Solutions uit Mijdrecht verzorgt met 70 medewerkers het beheer en de inrichting van moderne werkplekken, servers, communicatieoplossingen en...
Lees meer