Advisor ICT solutions logo

Vijf manieren om de IT-kennis van je collega’s te upgraden

Home » Inspiratie » Blogs » Security » Vijf manieren om de IT-kennis van je collega's te upgraden
In een wereld vol digitale oplossingen is het nog altijd de mens die het verschil maakt als het aankomt op IT-security. Zes op de tien medewerkers in Nederland zijn ervan overtuigd dat IT-skills belangrijk zijn voor de continuïteit en stabiliteit van een organisatie. Maar hoe breng je de IT-skills van jouw collega’s naar het juiste niveau, én houd je het op niveau?

1. Zorg voor een goede onboarding voor nieuwe collega’s

Je krijgt maar één keer de kans om iets voor de eerste keer te leren. Beginnen er nieuwe collega’s? Zorg dan dat het gebruik van alle programma’s en systemen een belangrijk onderdeel is van hun onboardingprogramma. Doe je dit goed, dan pluk je direct de vruchten ervan. Het gebeurt nog vaak dat men ‘zelf even het programma mag ontdekken’. Toch weet je van tevoren nooit precies wat de digitale vaardigheden zijn. Daarom:

2. Maak IT-kennis een terugkerend agenda-item

De software die jij en je collega’s gebruiken verandert regelmatig. Daarom is het belangrijk om IT een terugkerend item te laten zijn op de agenda. Bij zowel het MT alsook de verschillende afdelingen en teams. Zorg dat je vanuit de IT-afdeling gebruikersfeedback en -ervaringen op terugkerende basis verzamelt, zodat je een goed beeld houdt van de interne IT-kennis.

3. Deel tips & trucs

Een manier om de IT-kennis laagdrempelig en doorlopend te verbeteren, is het delen van praktische gebruikerstips. Bijvoorbeeld slimme Office-functies die waarschijnlijk niet iedereen kent, of ‘wistjedatjes’ waarmee je leert phishingmails te herkennen. Gebruik het intranet om deze te delen, of bijvoorbeeld een interne nieuwsbrief.

4. Stel een goed IT-adoptieplan op

Of je nu een nieuwe telefonieoplossing in gebruik neemt, of overgaat op een volledige werkplek in de cloud; je wilt dat alle gebruikers de nieuwe oplossing volledig omarmen. Anders verwoord: je wilt een succesvolle IT-adoptie. Alleen dan levert de oplossing op wat je voor ogen hebt. Omdat ieders kennisniveau anders is, en er verschillend met verandering wordt omgegaan, is een IT-adoptieplan altijd maatwerk. Dit vraagt om een goede voorbereiding, maar zal het succes van je nieuwe IT-oplossing voor een groot deel bepalen.

5. Geef gebruikerstrainingen

Onderdeel van een IT-adoptieplan is vaak het geven van een gebruikerstraining. Het beste geef je deze in kleine groepen, per afdeling of kennisniveau van je collega’s. Zo maak je de training het meest relevant. Daarnaast kunnen gebruikerstrainingen onderdeel zijn van de onboarding, bijvoorbeeld als een grote groep collega’s tegelijkertijd start. Faciliteer ook één-op-één-trainingen of persoonlijke uitleg via inloopspreekuren. Dit verlaagt de drempel voor sommige collega’s om vragen te stellen.

De IT-kennis van jouw collega’s verbeteren?

Denk jij dat je collega’s slimmer, makkelijker en beter met hun programma’s kunnen werken, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar krijgt? Laat ons je adviseren. Of het nu een adoptieplan is of een softwaretraining op maat bij jullie op kantoor ‒ bij Advisor we helpen je graag.

Maandelijkse ICT tips en ontwikkelingen ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Meer over Security

Bekijk alles
Chatgpt, Copilot in Edge en Copilot voor Microsoft 365: wat zijn de verschillen? 

Inleiding Tijdens gesprekken met klanten en vrienden valt het mij op dat er bij veel mensen nog veel onduidelijkheid is...

Lees meer
Endpoints: van begin tot eind beveiligd

In een groeiende digitale wereld is het belangrijker dan ooit om apparaten goed te beveiligen. Dit doe je met meer dan alleen een wachtwoord en tweefactorauthenticatie (2FA). Dreigingen...

Lees meer
Vijf manieren om de IT-kennis van je collega's te upgraden

In een wereld vol digitale oplossingen is het nog altijd de mens die het verschil maakt als het aankomt op IT-security. Zes op de tien medewerkers in Nederland...

Lees meer
Onderdeel van