Je krijgt maar één keer de kans om iets voor de eerste keer te leren. Beginnen er nieuwe collega’s? Zorg dan dat het gebruik van alle programma’s en systemen een belangrijk onderdeel is van hun onboardingprogramma. Doe je dit goed, dan pluk je direct de vruchten ervan. Het gebeurt nog vaak dat men ‘zelf even het programma mag ontdekken’. Toch weet je van tevoren nooit precies wat de digitale vaardigheden zijn. Daarom:
De software die jij en je collega’s gebruiken verandert regelmatig. Daarom is het belangrijk om IT een terugkerend item te laten zijn op de agenda. Bij zowel het MT alsook de verschillende afdelingen en teams. Zorg dat je vanuit de IT-afdeling gebruikersfeedback en -ervaringen op terugkerende basis verzamelt, zodat je een goed beeld houdt van de interne IT-kennis.
Een manier om de IT-kennis laagdrempelig en doorlopend te verbeteren, is het delen van praktische gebruikerstips. Bijvoorbeeld slimme Office-functies die waarschijnlijk niet iedereen kent, of ‘wistjedatjes’ waarmee je leert phishingmails te herkennen. Gebruik het intranet om deze te delen, of bijvoorbeeld een interne nieuwsbrief.
Of je nu een nieuwe telefonieoplossing in gebruik neemt, of overgaat op een volledige werkplek in de cloud; je wilt dat alle gebruikers de nieuwe oplossing volledig omarmen. Anders verwoord: je wilt een succesvolle IT-adoptie. Alleen dan levert de oplossing op wat je voor ogen hebt. Omdat ieders kennisniveau anders is, en er verschillend met verandering wordt omgegaan, is een IT-adoptieplan altijd maatwerk. Dit vraagt om een goede voorbereiding, maar zal het succes van je nieuwe IT-oplossing voor een groot deel bepalen.
Onderdeel van een IT-adoptieplan is vaak het geven van een gebruikerstraining. Het beste geef je deze in kleine groepen, per afdeling of kennisniveau van je collega’s. Zo maak je de training het meest relevant. Daarnaast kunnen gebruikerstrainingen onderdeel zijn van de onboarding, bijvoorbeeld als een grote groep collega’s tegelijkertijd start. Faciliteer ook één-op-één-trainingen of persoonlijke uitleg via inloopspreekuren. Dit verlaagt de drempel voor sommige collega’s om vragen te stellen.
Denk jij dat je collega’s slimmer, makkelijker en beter met hun programma’s kunnen werken, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar krijgt? Laat ons je adviseren. Of het nu een adoptieplan is of een softwaretraining op maat bij jullie op kantoor ‒ bij Advisor we helpen je graag.
Inleiding Tijdens gesprekken met klanten en vrienden valt het mij op dat er bij veel mensen nog veel onduidelijkheid is...
Lees meerIn een groeiende digitale wereld is het belangrijker dan ooit om apparaten goed te beveiligen. Dit doe je met meer dan alleen een wachtwoord en tweefactorauthenticatie (2FA). Dreigingen...
Lees meerIn een wereld vol digitale oplossingen is het nog altijd de mens die het verschil maakt als het aankomt op IT-security. Zes op de tien medewerkers in Nederland...
Lees meer