Home » Inspiratie » Blogs » Trends & ontwikkelingen » Beïnvloedt nepnieuws onze zakelijke beslissingen?
Clinton wist van kindermisbruik maar schoof het onder het tapijt, blijkt uit haar e-mails. Een recent voorbeeld van nepnieuws, bedoeld om de publieke opinie te beïnvloeden. Maar hoe effectief is nepnieuws eigenlijk? En beïnvloedt het ook onze zakelijke beslissingen?

Sinds de Amerikaanse verkiezingen is het een trending topic: nepnieuws. Oftewel nieuws dat niet op waarheid berust en dat doelbewust digitaal verspreid wordt om de lezer te misleiden ten behoeve van commercieel of politiek gewin. Het verspreiden van nepnieuws blijkt effectiever te zijn dan we ooit bij de opkomst van internet konden bedenken.

Filterbubbels

Indertijd overheerste de gedachte dat internet alle beschikbare informatie voor iedereen toegankelijk zou maken. Anno 2017 blijkt niets minder waar. Ieder van ons leeft in een filterbubbel: Google, social media, webwinkels en dergelijke schotelen ons informatie voor die past bij de persoonlijke profielen die van ons opgebouwd zijn. Als je gek bent op voetbal, krijgt u op sociale media vooral voetbalnieuws en voetbalvideo’s te zien.

Ook nepnieuws bevestigt onze opinies

Omdat we social media massaal omarmd hebben en we informatie merendeels online verzamelen, bepalen algoritmen in grote mate aan ons gezichtsveld. En dat leidt tot een  polarisatie van het publieke debat. In onze eigen filterbubbel vinden we immers voornamelijk informatie die aansluit bij onze interesses, waardoor we continu bevestigd worden in onze (voor)oordelen en keuzes. Het verspreiden van nepnieuws dat aansluit bij de belevingswereld van een specifieke doelgroep is hierdoor opvallend effectief gebleken. Temeer omdat berichten binnen filterbubbels doorgaans niet gecheckt en – in geval van onware berichten – niet gecorrigeerd worden.

Zakelijke beslissingen onder invloed van nepnieuws

Een bedrijf runnen, is mensenwerk. Alleen al om die reden is het ongeloofwaardig om te stellen dat onze zakelijke beslissingen niet beïnvloed kunnen worden door nepnieuws. De meest duidelijke voorbeelden komen uit de financiële wereld. De beurskoers van het Franse bedrijf Vinci daalde in november 2016 in negen minuten tijd met 23 procent na een persbericht met nieuws over ontslagen en boekhoudfouten. Het persbericht was vals en na een ontkennend, echt persbericht van Vinci schoot de beurskoers weer omhoog. In de tijd tussen de persberichten was het kwaad voor veel beleggers echter al geschied.

Natuurlijk, de ene zakelijke beslissing is de andere niet. Hoe meer functionarissen betrokken zijn bij een beslissing, hoe minder kans dat nepnieuws voor waar aangenomen wordt. En hoe minder tijdsdruk er is, hoe meer ruimte ontstaat om relevante informatie te checken.

Fact checking: algoritme tegen algoritme

Als je wilt voorkomen dat nepnieuws uw zakelijke beslissingen beïnvloed, is dat ook het slimste wat je kan doen: informatie checken. Nieuws moet een herkenbare, authentieke bron hebben en moet te staven zijn aan controleerbare feiten. Als dat niet het geval is, zouden je alarmbellen moeten gaan rinkelen. Er komen ongetwijfeld ICT-oplossingen die je bij het ‘fact checken’ gaan ondersteunen. Zo bedachten vier studenten onlangs een extensie die op Facebook kan laten zien of een bericht geverifieerd is of niet. Ze gebruiken daarvoor een algoritme dat de reputaties van websites checkt en de inhoud van berichten verifieert. h

Bedenk je daarnaast dat nepnieuws op zichzelf geen nieuws is; het is al zo oud als de weg naar Rome. En ook in dit digitale tijdsperk kan je jezelf hier het beste tegen wapenen met een dosis gezond verstand en een portie gezond wantrouwen.

Heb je een vraag over deze blog?
Stel een vraag

Meer over Trends & ontwikkelingen

Bekijk alles
Dit heeft ons recent geïnspireerd - de lees-, kijk- en luistertip van Advisor

Als professionele ICT-dienstverlener en trusted advisor van onze klanten volgen wij alle ICT-ontwikkelingen op de voet. Vanzelfsprekend vinden wij. Net zoals we het vanzelfsprekend vinden dat we de...

Lees meer
ICT is net als gas, water en licht: hoe de techniek geregeld is wil ik niet weten

Mogen we je voorstellen aan onze nieuwe slogan: Advisor weet waar je heen wilt. Onze visie, ambitie en onze toegevoegde waarde voor jouw bedrijf samengevat in één prikkelende...

Lees meer
Microsoft 365: productiviteit, gemak en veiligheid onder één dak

Waar er ooit een apart besturingssysteem, Microsoft Office-programma’s en aparte beheertools waren, voegt Microsoft nu al deze toepassingen samen in Microsoft 365: de complete werkplekoplossing als dienst met...

Lees meer
Onderdeel van