Home » Inspiratie » Blogs » Tips & Tricks » Vier tips om een basis te leggen voor digitale transformatie
Je leest het overal. Wie de digitale transformatie niet maakt, mist straks de boot. Digitale transformatie is essentieel voor het voortbestaan van elke organisatie. Maar hoe ga je hier als ICT-manager mee om? Hoe leg je de basis, ga je om met budgetten en doorbreek je de silostructuur binnen de organisatie? We geven een aantal tips.
  • Overtuig het management

    Innovatie en verandering worden vaker bottom-up in plaats van traditioneel top-down bewerkstelligd. Verandering zou daarmee breder gedragen worden en effectiever zijn. Toch is het management een belangrijk vertrekpunt om een digitale transformatie in gang te zetten. Probeer met praktische voorbeelden het gesprek te starten en de noodzaak in te laten zien.

  • Laat de ROI aanvankelijk los

    Een veelgehoorde opmerking vanuit het management is ‘wat gaat dat ons opleveren’, wat is de return on investment (ROI)? Commerciële organisaties handelen veelal vanuit deze gedachte om hun richting te bepalen. Een logische benadering. Toch is het goed om niet al te strak hieraan vast te houden als het aankomt op digitalisering. In eerste instantie is het belangrijk te beseffen dat digitale transformatie nodig is om aan de klantwens te blijven voldoen. Om de continuïteit van de organisatie te borgen.

  • Betrek alle medewerkers

    Natuurlijk is het overtuigen van het management erg belangrijk – immers bepalen zij de koers van het bedrijf en waarin wordt geïnvesteerd. Vergeet niet om de rest van het personeel te overtuigen. Zij zullen minstens zoveel achter de koerswijziging en digitalisering moeten staan. Zij gebruiken straks de nieuwe processen en nieuwe manier van werken. Digitale transformatie valt of staat met het meekrijgen van alle gebruikers. Laat hen dus vooral de noodzaak inzien om draagvlak te creëren voor verandering.

  • Verbind de silo’s

    Bij het optimaliseren van processen wordt er vaak slechts een deel van een proces geoptimaliseerd. Gegeven is dat organisaties uit meerdere afdelingen bestaan en innovatie vaak wordt geïnitieerd voor één bepaalde afdeling (silo). Het zogeheten ‘silodenken’ staat innovatie in de weg. Nu hoeft niet iedereen een holistische benadering voor zijn werk te hanteren, maar laat management – sowieso de ICT-manager – deze silo’s verbinden. Zorg dat iedereen weet wat hun rol in het geheel is en welke impact hun afdeling heeft op de bedrijfsvoering.

De klant van de klant centraal

Bij Advisor helpen we bedrijven met het succesvol digitaal transformeren van hun bedrijfsprocessen. Bij het ontwikkelen van de oplossingen hiervoor stellen wij de klant van onze klant centraal. Op die manier vindt digitale transformatie de beste aansluiting in de markt en dragen oplossingen bij aan een succesvolle onderneming. Benieuwd hoe uw bedrijf de digitale transformatie succesvol maakt? Wij adviseren u graag.

Heb je een vraag over deze blog?
Stel een vraag

Meer over Tips & Tricks

Bekijk alles
Mogen wij jouw bedrijfsnetwerk hacken?

Het klinkt misschien wat vreemd: iemand vragen om zijn bedrijfsnetwerk te hacken. Toch doen we dit. Als de beveiliging van jouw bedrijfsnetwerk waterdicht is, dan heb je geen...

Lees meer
Microsoft biedt slimme tools om GDPR-proof te zijn

Een van de interessante inzichten die tijdens de GDPR-kennissessie van Advisor op 22 november ontstonden, kwam uit de koker van Microsoft. Als cloudleverancier gelooft Microsoft dat de inzet...

Lees meer
Vier tips om een basis te leggen voor digitale transformatie

Je leest het overal. Wie de digitale transformatie niet maakt, mist straks de boot. Digitale transformatie is essentieel voor het voortbestaan van elke organisatie. Maar hoe ga je...

Lees meer
Onderdeel van