Home » Inspiratie » Blogs » Communicatie & infrastructuur » 5 tips voor bescherming tegen cyber crime
Uit cijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt dat 6% van de gemelde datalekken in het afgelopen kwartaal het gevolg was van cyber crime. De overige 94% kwam direct voort uit het gedrag van medewerkers. Werk aan de winkel dus voor ondernemend Nederland. 

De genoemde percentages zijn alarmerend, maar tegelijkertijd ook hoopgevend. Ze leren dat je het voorkomen van datalekken én boetes in het kader van de wet GPDR voor een groot deel in eigen hand hebt. En dat je ze - in combinatie met up-to-date beveiligingstechnieken - zelfs tot nagenoeg nul kunt reduceren. Immers, ook cyber crime in de vorm van een malware- of phishingaanval leidt alleen tot datalekken als er interactie is met de gebruiker oftewel jouw collega’s en/of medewerkers.

Vergroot jullie ICT security bewustzijn

Maar hoe behoedt je jouw medewerkers voor het klikken op foute linkjes of voor het delen van iets te veel business informatie op social media? Of hoe voorkom je dat medewerkers persoonsgegevens versturen naar de verkeerde ontvangers of dat een laptop of tablet verloren of gestolen wordt? Het vergroten van de security awareness oftewel het veiligheidsbewustzijn van jezelf en jouw medewerkers is daarop het enige antwoord. Hoe je dat het beste doet, delen we graag met je in onderstaande ervaringstips.

  1. Investeer in een continu security awareness programma

    Voor het vergroten van het veiligheidsbewustzijn moet je een lange adem hebben: je wilt het gedrag van uw medewerkers veranderen en dat kost tijd. En vooral ook veel aandacht en herhaling. Een eenmalige workshop is weggegooid geld: een vreemde taal leert iemand ook niet in één les. Bovendien staat de ontwikkeling van techniek, wetgeving en cyber crime ook niet stil. De kennis van jouw medewerkers en de inhoud van het awareness programma moet dus continue afgestemd worden op de actualiteit.

  2. Commitment van het management

    Natuurlijk, het veilig omgaan met informatie is de verantwoordelijkheid van iedereen, maar als het security awareness programma niet door de top van jouw organisatie wordt omarmd, verdwijnt het van ieders netvlies. Het commitment van het management is nodig om het op de kaart te zetten en te houden. En om medewerkers blijvend een gedragsspiegel voor te houden.

  3. Maak per doelgroep een programma op maat

    Zorg dat de inhoud van het programma aansluit op het werkterrein van uw medewerkers. De administratieve medewerkers haken waarschijnlijk af als ze moeten leren hoe malware en inbraakpogingen werken en voorkomen kunnen worden, maar zitten op het puntje van hun stoel als ze cases voorgeschoteld krijgen over spookfacturen en pishing mails.

  4. Maak het leuk

    Mensen leren het meeste door te doen en te ervaren. En door het gebruik van verschillende presentatietechnieken. Ondersteun feitelijke informatieoverdracht met beeld en geluid en maak workshops zo interactief mogelijk door bijvoorbeeld de inzet van virtual reality, het uitvoeren van uitdagende opdrachten en/of het toevoegen van een wedstrijdelement.

  5. Meten is weten

    Het is raadzaam om het effect van jullie awareness programma tussentijds te meten. Dat kun je op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld met interne audits, met het versturen van een gefingeerde phishing mail of door het uit laten voeren van een extern beveiligingsonderzoek. De uitkomsten van de metingen kun je vervolgens weer gebruiken voor het actualiseren en aanscherpen van jullie security awareness programma.

Maak een afspraak om het security bewustzijn bij jouw medewerkers in kaart te brengen en cyber crime tegen te gaan. Neem contact op met je accountmanager of vul het afspraakformulier in.

Heb je een vraag over deze blog?
Stel een vraag

Meer over Communicatie & infrastructuur

Bekijk alles
Productiever en veiliger werken dankzij managed wifi

Wifi is van levensbelang voor elke organisatie. Daar hoeven we je niet van te overtuigen. Maar hoe zorg je ervoor dat het snel, stabiel en veilig werkt, en...

Lees meer
Altijd bereikbaar met zakelijke telefonie via KPN EEN

Als klant wil je dat je gewoon altijd goed geholpen wordt. Dat vinden wij niet meer dan logisch. Een goede dienstverlening begint bij een optimale bereikbaarheid. Met zakelijke...

Lees meer
Sla twee vliegen in één klap: verbeter je telefonische bereikbaarheid én je klanttevredenheid

Als er één aspect van grote invloed is op de klanttevredenheid, dan is het wel je telefonische bereikbaarheid. Lang in de wacht staan of eindeloos worden doorverbonden; niemand...

Lees meer
Onderdeel van