Een conferentiezaal met ruimte voor 40.000 vertegenwoordigers van ruim 20.000 internationale Microsoft-medewerkers en bedrijven, waaronder 400 uit Nederland. Een programma met tien toonaangevende Corenote Speakers, 402 workshops en legio netwerkmomenten om in gesprek te gaan met Productmanagers en Engineers van Microsoft en ervaringen te delen met collega-partners. In die uitdagende setting dompelde Eric zich vijf dagen lang onder in de Microsoft-wereld van nu, morgen en overmorgen en sloot hij zijn inspiratiereis af met bezoeken aan een aantal ICT-bedrijven in Silicon Valley.
Eric: ‘We weten het allemaal: de ontwikkelingen in de ICT gaan snel, razendsnel. Maar wat dat werkelijk betekent voor de manier waarop we werken en samenwerken, ervaar je pas als je de innovaties live gedemonstreerd krijgt en ideeën opdoet over hoe ze in de praktijk gebruikt en onderling verbonden kunnen worden. Ik heb bijvoorbeeld gezien hoe levensecht en intuïtief chatbots kunnen communiceren met hulp van artifical intelligence (ai), hoe met behulp van Microsoft Hololens afstanden figuurlijk verdwijnen en dat video conferencing het hobbytijdperk echt ontgroeid is. En dat zijn slechts drie voorbeelden van de vele die in Las Vegas gepresenteerd werden.’
Bovenliggend aan alle nieuwe technische en functionele toepassingen investeert Microsoft maximaal in de doorontwikkeling van Microsoft Azure, zo bleek in Las Vegas. Azure is het Microsoft -platform dat naast IaaS-diensten ook SaaS- en PaaS-diensten biedt en over ongekende rekenkracht beschikt. Daarnaast worden er op Azure ai-technieken middels applicaties beschikbaar gemaakt voor klanten, zoals het detecteren van virussen, het analyseren van data en online vertalingen. Microsoft zet vooral in op innovaties in ai-technieken, het migreren van klanten naar Azure en op het vergroten van de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het platform. Eric: ‘Inmiddels heeft Microsoft wereldwijd al 145 eigen datacenters. Waar een bedrijf ook gevestigd is, er is altijd wel een Microsoft-datacenter dichtbij dat past bij de vraag, zowel qua performance als organisatorisch en juridisch (wetgeving). Bovendien zijn de datacenters onderling verbonden door een razendsnel datanetwerk van Microsoft zelf.’
De tweede ontwikkeling die Eric ziet, is een toenemende integratie van Microsoft-applicaties waardoor (samen)werken nog eenvoudiger en intuïtiever wordt. Zo is Skype for Business inmiddels geïntegreerd in Teams en omvat Microsoft 365, de opvolger van Office 365, zowel Office 365 als securityproducten. Allemaal applicaties die maandelijks tegen een vast bedrag afgenomen kunnen worden en die door Microsoft centraal beheerd worden. Eric: ‘Omdat we het belangrijk vinden zelf te ervaren wat de nieuwste oplossingen van Microsoft in de praktijk opleveren, hebben we een deel van onze ICT-omgeving, overgezet naar Microsoft Azure. Daarnaast werken we samen in Teams, zijn we bezig met de overstap naar Microsoft 365 en combineren we de Microsoft videoconference tools met apparatuur van Polycom. Waar nodig hebben we met API’s koppelingen gemaakt tussen Microsoft-applicaties en applicaties van andere leveranciers. We ervaren dat onze productiviteit hierdoor gestegen is en samenwerken 100% locatie-onafhankelijk is geworden.’
Door de geschetste ontwikkelingen verandert niet alleen de manier waarop in het bedrijfsleven (samen)gewerkt wordt, maar ook de onderlinge rolverdeling in de ICT-keten. Enerzijds wordt het technisch inrichten van infrastructuren en werkomgevingen met hulp van artifical intelligence steeds meer geautomatiseerd. Anderzijds is het voor mkb-bedrijven met een andere corebusiness dan ICT, onmogelijk geworden om bij te blijven bij alle innovaties. Laat staan dat ze kunnen bepalen welke ICT-innovaties nodig zijn om het verschil te (blijven) maken in hun afzetmarkt. Eric: ‘In Las Vegas heb ik wederom bevestigd gekregen dat bedrijven behoefte hebben aan een ICT-partner die denkt in oplossingen in plaats van een ICT-leverancier die denkt in middelen. Up-to-date kennis van ICT-ontwikkelingen én de werkprocessen en afzetmarkten van onze klanten is onze belangrijkste competentie geworden, aangevuld met het vermogen om die twee kennisbronnen betekenisvol en praktijkgericht met elkaar te verbinden. De kennis, ideeën en contacten die wij opdoen op in samenwerking met onze partners en op evenementen als Microsoft Inspire maken in dat licht bezien voor onze klanten op lange termijn het verschil, daar ben ik van overtuigd.’
Maar hoe krijg je een goede wifi-infrastructuur in je magazijn? Heb je genoeg access points? Zijn ze wel goed geplaatst?...
Lees meerAngst voor de “grote rode knop” Dit herkennen we vaak. Klanten die we spreken vrezen bij iedere IT-verandering dat hun...
Lees meerInleiding Tijdens gesprekken met klanten en vrienden valt het mij op dat er bij veel mensen nog veel onduidelijkheid is...
Lees meer